tisdag 10 februari 2009

Mamman och pappan som gjorde arbetsbyte

På 80-talet, när jag var liten, fick jag ärva en politisk 70-talsbok av mina syskon. Den hette "Mamman och pappan som gjorde arbetsbyte" och handlade om en mamma som reparerade elledningar och om en pappa som gjorde något mer traditionellt kvinnligt. 
Nu tänkte jag att jag och min kille kanske kunde byta jobb ett tag.
Tänk en söt, eko-reko, trevlig kille som går runt till butiker och säljer in rättvisemärkta- och ekologiska babykläder. Kvinnorna (ja, tyvärr jobbar mest kvinnor med detta) i butikerna skulle svimma av entusiasm. 
Det värsta är att jag då måste klura ut det här med neurala nätverk, hänga med metrologer och projektleda stora IT-projekt. Men det kan det ju vara värt.

1 kommentar:

Klepke sa...

Fint inlägg. Bara en tanke om sista formuleringen, där det känns som att din kille väldigt lätt skulle kunna ta ditt jobb, som beskrivs som lite sött och socialt trevligt. När du sedan beskriver att du då skulle behöva ta hans jobb beskriver du det jobbet som stort, ansvarsfyllt, svårt och avancerat, och som något du skulle behöva kämpa gör att klara av.

Det är en gammal myt att mäns jobb skulle vara svåra och avancerade. Däremot är det en lika spridd myt att kvinnors jobb och liv är ganska simpelt. Verkligheten är totala motsatsen.